Logo Heilige Thomas

Berichten van het bestuur

Berichten van het bestuur

Vanuit het parochiebestuur

Het parochiebestuur vergaderde op 13 november jl. Hierbij de belangrijkste zaken die besproken en besloten werden:

  • Nieuwsbrieven vanuit de kernen

Het parochiebestuur streeft ernaar meer eenheid te brengen in de nieuwsbrieven vanuit de verschillende kernen. In het afgelopen jaar is er al een gezamenlijke nieuwsbrief met eigen logo tot stand gekomen in de kernen HH. Engelbewaarders en H. Michael en H. Bernardus. De beide kernen in Alphen aan den Rijn hebben al jarenlang een gezamenlijke nieuwsbrief. De volgende stap is om een aantal inhoudelijke verschillen tussen de beide nieuwsbrieven te bespreken. Zo is het parochiebestuur voorstander van het noemen van de voorganger bij de diverse vieringen. Dit gebeurde wel in de Hazerswoudse kernen, maar niet in Alphen aan den Rijn. Sinds kort wordt ook in de nieuwsbrief van Alphen aan den Rijn de voorganger vermeld bij de vieringen. Over een aantal andere verschillen wordt nog gesproken.

  • Redactie parochieblad

In de redactie van het parochieblad zijn enkele vacatures ontstaan. De administrator kan geen deel uitmaken van de redactie van het parochieblad. Vandaar dat er aan een redactiestatuut wordt gewerkt, waarin een vergaand mandaat aan de redactieleden wordt verstrekt, een goed en gewenst instrument. Het parochiebestuur zal hier de komende tijd verder aan werken.

  • Begroting 2026

Het parochiebestuur gaat akkoord met de begroting 2026. De begroting laat wederom een fors tekort zien. Voor komend jaar is het exploitatietekort begroot op € 258.000. Deze begroting zal ter accordering worden aangeboden aan het bisdom. Het parochiebestuur is zeer bezorgd over zo’n groot tekort.

  • Brief Actie Kerkbalans 2026

Op voorstel van de Commissie Acties en Giften wordt het concept van de brief vastgesteld voor de Actie Kerkbalans, die eind januari 2026 meegaat met het parochieblad, dan wel rondgebracht wordt in Hazerswoude-Dorp. Het parochiebestuur ziet al langere tijd dat de inkomsten uit de Actie Kerkbalans teruglopen, terwijl de kosten oplopen. We roepen onze parochianen op om de komende Actie Kerkbalans ruimhartig te ondersteunen, zodat de parochie haar pastorale taken kan blijven uitvoeren en haar gebouwen goed kan blijven onderhouden.

  • ICT-ondersteuning parochie

In opvolging van het bericht in het vorige parochieblad, heeft het parochiebestuur besloten een Bisschoppelijke Machtiging (BM) aan te vragen om een contract aan te gaan met een geselecteerde nieuwe aanbieder. Daarbij is in de Bisschoppelijke Machtiging een bedrag opgenomen voor de vervanging van alle huidige, afgeschreven computers en deze te vervangen door laptops op de werkplekken.

  • Vervanging dak Dienstwoning Paradijslaan 4

Het parochiebestuur besluit een BM, vergezeld met een tweetal offertes, aan te vragen om het dak te vervangen van de voormalige dienstwoning. De woning is slecht geïsoleerd en heeft daardoor het ongunstige energielabel E.

  • Huurovereenkomst Conradstraat (woning pastor Visser)

Met pastor Visser is een huurovereenkomst voor de woning Conradstraat afgesproken voor de komende vier jaar. De overeenkomst zal door het bisdom worden geaccordeerd, nadat we een BM-aanvraag hebben ingediend. We wensen pastor Visser nog lang woongenot toe in de Conradstraat en hopen dat hij, als emeritus, zich kan blijven inzetten voor de parochie!

  • Lectionarium A-jaar

Vicaris van Deelen informeerde het parochiebestuur m.b.t. de invoering van het nieuwe lectionarium per 30 november jl. Van het bisdom ontving de parochie er drie exemplaren van. Er worden voortaan drie schriftlezingen voorgelezen tijdens de vieringen. Daarvoor komen er ook nieuwe lezingenvellen waarop ook een QR-code van de parochie zal staan. Hopelijk komt er ook een digitale versie van het lectionarium, zodat lezingenblaadjes gemakkelijker kunnen worden gemaakt.

Marien Verhulst, vicevoorzitter parochiebestuur