Logo Heilige Thomas

Berichten van het bestuur

Berichten van het bestuur

Vanuit het parochiebestuur

Het parochiebestuur vergaderde in het nieuwe werkjaar op 11 september en 9 oktober jl.

Hierbij de belangrijkste zaken die besproken en besloten werden;

Afscheid pastoor Visser en kennismaking met vicaris Van Deelen als administrator (tijdelijk pastoor) van onze parochie

  • In de vergadering van 11 september was pastoor Visser (inmiddels emeritus) voor het laatst bij ons en stonden we hierbij stil. Het echte afscheid als pastoor heeft inmiddels plaatsgevonden in een feestelijke viering op 5 oktober in de St. Bonifaciuskerk. We maakten als parochiebestuur vervolgens kennis met zijn tijdelijke opvolger, vicaris Van Deelen. Dit, nadat elk bestuurslid zichzelf even had voorgesteld. Voor ons als parochie is de vicaris de administrator, degene die de weg zal voorbereiden voor een definitieve opvolger. Verwacht wordt dat deze benoeming door de Bisschop in de tweede helft van 2026 zal plaatsvinden. De administrator maakte duidelijk dat hij maar beperkt inzetbaar is voor de parochie, gezien zijn andere functie als vicaris-generaal voor het bisdom. De nadruk zal in onze parochie op de weekendvieringen liggen en het leiding geven aan het pastoraal team. Het parochiebestuur wenst de administrator veel zegen en wijsheid toe.

Voornemen om de Jozefzaal permanent te verhuren, zo mogelijk per 1 januari 2026

  • Het parochiebestuur staat positief t.a.v. de mogelijke permanente verhuur van de Jozefzaal, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Onlangs diende een zeer geïnteresseerde huurder zich aan die de Jozefzaal graag wil huren voor een maatschappelijk doel. Belangrijk is te vermelden dat deze huurder de getaxeerde huurprijs wil betalen. Enkele van die voorwaarden zijn; het verkrijgen van de benodigde vergunningen (interne aanpassingen) en uiteraard een Bisschoppelijke Machtiging van het bisdom. Een concept-huurovereenkomst is al opgesteld en ook aan het bisdom aangeleverd. Aan alle huidige gebruikers van de Jozefzaal is inmiddels de huur per 1 januari 2026 opgezegd. Het financiële voordeel om de Jozefzaal permanent te verhuren bedraagt minimaal € 30.000 op jaarbasis.

Renovatieplannen pastorie Bonifaciuskerk

  • De VAC (vastgoed adviescommissie) van het Bisdom heeft, op basis van financiële berekeningen, ingestemd met onze renovatieplannen voor de pastorie van de St.Bonifaciuskerk. We kunnen ze verder uitwerken. Voorwaarde is wel dat de parochie de eerste verdieping van de pastorie aan een externe partij voor een kantoorfunctie gaat verhuren. Het oorspronkelijke plan om appartementen te creëren is een onbegaanbare weg gebleken vanwege de strikte huurwetgeving voor particulieren die alleen verhuur voor onbepaalde tijd toestaat. Met de afdeling bouwzaken van het bisdom zal overlegd worden om de juiste vervolgstappen te zetten. Ook bij dit plan zijn de nodige vergunningen van de gemeente voorwaardelijk.

Profielschets penningmeester vastgesteld

  • Omdat de invulling van het penningmeesterschap in de verschillende parochies zeer divers wordt ingevuld is onlangs besloten om eerst een profielschets te maken om de zoektocht naar een geschikte opvolg(st)er voor de huidige penningmeester te vergemakkelijken. Door Hans Lapidaire, de huidige penningmeester, is een profielschets gemaakt die besproken is in het parochiebestuur. Het parochiebestuur heeft hiermee ingestemd. Binnenkort zal deze profielschets te zien zijn op o.a. onze website.

ICT-ondersteuning parochie

  • Op voorstel van de vorige penningmeester is een externe adviseur met grote kennis van zaken aan de slag gegaan om te inventariseren waaraan de parochie behoefte heeft m.b.t. ICT-ondersteuning en heeft de huidige situatie in beeld gebracht. Geconstateerd is dat dit beter en voordeliger kan. Vervolgens zijn er gesprekken geweest met enkele aanbieders en hieruit is een voorkeursaanbieder geselecteerd. Het bisdom is geconsulteerd en heeft ingestemd met het vervolg.

Werkgroep actie kerkbalans wordt commissie acties en giften

  • Het parochiebestuur gaat akkoord op voorstel van Jeroen van der Laan (voorzitter van de werkgroep) om de taken en naam van de huidige werkgroep Actie kerkbalans te verbreden en te veranderen.  De aanleiding voor deze verandering is dat de werkgroep een toenemend verband ziet tussen alle stromen van ‘levend geld’ van parochianen. Ook in het bisdom is het verband gelegd tussen collecteopbrengsten en vrijwillige bijdragen die binnenkomen via de actie kerkbalans.

Marien Verhulst, vicevoorzitter parochiebestuur